Sistem RoRISPrezentare "Sistem de management al traficului pe Dunăre şi de informare asupra transportului pe ape interioare - RORIS 2" Autoritatea Navală Română a început în luna mai 2009 implementarea fazei a II‐a a Proiectului "Sistem de management al traficului pe Dunăre şi de informare asupra transportului pe ape interioare - RORIS 2". RoRIS este un sistem complex de monitorizare şi management al traficului de nave pe tot sectorul românesc al Dunării. Sistemul respectă standardele directive 2005/44/EC intrată în vigoare la 20 octombrie 2005. În momentul de faţă, faza I a proiectului RoRIS (sau VTMIS pe Dunăre) este finalizată, urmând ca în cea de‐a II a fază, sistemul să sufere completări şi să fie implementate noi servicii. Scopul proiectului RoRIS a fost de a realiza un sistem RIS pentru toată lungimea Dunării care să fie perfect compatibil cu Directiva Europeană 2005/44/EC (Directiva RIS). De asemenea, tot în cadrul fazei II se va realiza interconectarea cu sistemele similare din Austria, Ungaria, Slovacia, Bulgaria sau Serbia. Proiectul face parte din Axa Prioritară TEN - T, respectiv Axa Prioritară 3, domeniul major de intervenţie 3.2 "Îmbunătăţirea siguranţei traficului pe toate modurile de transport" vizând asigurarea standardelor europene de securitate şi de siguranţă în cadrul transportului naval, respectiv îmbunătăţirea Sistemului de Informare privind Managementul Traficului de Nave (VTMIS) şi asigurarea serviciilor de informare fluvială pe căile navigabile ale României. Judeţele vizate sunt: Constanţa, Tulcea, Galaţi, Brăila, Călăraşi, Ialomiţa, Giurgiu, Teleorman, Dolj, Olt, Mehedinţi, Caraş - Severin. Finanţarea sistemului este asigurată din fonduri publice nerambursabile, prin Autoritatea de Management în cadrul Programului Operaţional Sectorial - Transport, Axa Prioritară 3 ‐, Modernizarea sectorului de transport în scopul protecţiei mediului, a sănătăţii umane şi a siguranţei pasagerilor. Contractul de finanţare al Proiectului a fost semnat la data de
29.10.2009. Valoarea totală a Finanţarea nerambursabilă a Proiectului se va realiza prin contribuţia Comisiei Europene prin Fondul de Dezvoltare Regională în proporţie de 71,12% din valoarea eligibilă a proiectului, respectiv 29.875.835 lei şi prin contribuţia Bugetului de Stat, în proporţie de 28,88%, respective 12.131.807 lei.
Obiectivele Proiectului: Sistemele RIS au ca premisă trei mari obiective: - transportul trebuie să fie sigur (presupune minimizarea numărului accidentelor şi cel al incidentelor în timpul voiajului); - transportul trebuie sa fie eficient (maximizarea capacităţii efective de transport a căii navigabile, maximizarea capacităţii de încărcare a navelor, reducerea timpilor călătoriei, reducerea costului transportului, reducerea consumului de combustibil, reducerea efortului utilizatorilor RIS, furnizarea unor legături eficiente şi economice între modurile de transport, eficientizarea activităţii din porturi şi terminale); - transportul trebuie să protejeze mediul (reducerea hazardului de mediu şi reducerea poluării datorate accidentelor, acţiunilor ilegale şi a operărilor normale). Aceste obiective sunt întărite de faptul că sistemele RIS furnizate trebuie să fie fiabile, eficiente şi realizate în condiţii de respectare a legilor. Stabilirea obiectivelor Proiectului RORIS II s‐a făcut ca urmare
a îndeplinirii ‐oferirea de servicii de management
şi de informare asupra traficului de nave pe ‐creşterea traficului de persoane şi de mărfuri pe apele interioare prin reducerea externalităţilor negative ale transportlui fluvial, ca urmare a reducerii accidentelor şi incidentelor de navigaţie, a reducerii duratelor de transport şi a costurilor; ‐crearea unui spaţiu unic de transport pe ape interioare prin oferirea de servicii de armonizare la nivel european şi prin realizarea interconectării centrelor RIS naţionale. Proiectul RORIS II se încadrează în Axa prioritară 3, DMI 3.2
care are ca obiective "un transport naval mai sigur prin
îmbunătăţirea Sistemului de management al traficului de Obiectivele Proiectului RORIS II, aliniate la cerinţele Directivei RIS EC/44/2005 a Parlamentului European şi a Regulamentelor specifice ale Comisiei Europene referitoare la această directiva, sunt următoarele: - creşterea siguranţei transportului prin:
- creşterea eficienţei transportului prin:
- protecţia mediului datorită:
Obiectivele Proiectului RORIS II se încadrează în obiectivul general POS‐T de a "promova un sistem de transport durabil în România, care va facilita transportul în condiţii de siguranţă, rapid şi eficient, pentru persoane şi mărfuri cu nivel de servicii la standardele europene".
Arhitectura sistemului RORIS II Pentru asigurarea interoperabilităţii şi armonizării
operaţionale a sistemelor ce sunt parte Sistemul RoRIS are o arhitectură funcţională ierarhică structurată pe următoarele nivele: - Nivelul local ‐ centre locale ‐ asigură colectarea iniţială a datelor de la senzori, recepţionarea datelor de la diferiţi utilizatori, transmiterea de date către diferiţi utilizatori şi transmiterea de date către următorul nivel, cel regional; - Nivelul regional - centre regionale ‐ recepţionează datele de la nivelul local, filtrează datele duplicate, transmite datele la nivelul naţional, asigură coordonarea la nivel regional şi stabileşte legături între centrele regionale; - Nivelul naţional - un centru naţional care asigură colectarea datelor de la nivelul regional, asigură coordonarea întregului sistem, realizează schimbul de informaţii cu alte organizaţii, pune la dispoziţie interfeţe externe pentru alte aplicaţii; - Terminale la Ministerul Transporturilor. Sistemul RORIS II dezvoltă reţeaua de senzori de localizare şi
de identificare nave tip AIS (Automatic Identification System),
radare şi monitorizare video tip CCTV (Close Circuit Television).
Conceptul şi structura reţelei suport de comunicaţii este complet
redefinită Toate informaţiile sunt transmise direct sau prin radiolink‐uri dedicate senzorilor către nodurile de comunicaţie din posturile locale, regionale şi central. Vehicularea informaţiilor între toate aceste noduri de comunicaţii se realizează printr‐un furnizor de servicii de telecomunicaţii extern.
Componentele sistemului RORIS II Senzorii folosiţi în cadrul sistemului sunt: Radar, AIS, CCTV. - Reţeaua AIS Noul sistem RoRIS îşi propune extinderea serviciilor AIS existent pentru acoperirea pe cât posibil integrală a Dunării. Sistemul va fi structurat, de asemenea, pe trei nivele:
- Senzorul Radar Scopul echipamentului radar va fi de monitorizare şi control al traficului 24 ore/ 7 zile în zonele în care vor fi amplasaţi senzorii. Senzorii Radar vor fi amplasaţi în următoarele locaţii: Moldova Veche, Orşova, Drobeta Turnu Severin, Giurgiu, Olteniţa, Călăraşi, Cernavodă, Brăila, Galaţi, Galaţi - Grindu, Galaţi - Vărsare Prut, Tulcea şi Sulina. - Senzorul video de zi/noapte Senzorii video vor permite supravegherea zonelor de interes în condiţii de zi şi noapte la distanţe de 30 ‐ 4000m. Locaţiile în care se vor monta senzori video sunt următoarele: Moldova Veche, Orşova, Drobeta Turnu Severin, Calafat, Giurgiu, Călăraşi, Cernavodă, Brăila, Galaţi, Galaţi - Grindu, Galaţi - Vărsare Prut, Tulcea, Sulina. - Staţii meteo Staţiile meteo vor fi instalate în fiecare locaţie unde există Consolă de Operator ECDIS. În cadrul centrelor regionale va fi instalată o singură staţie meteo ale cărei informaţii vor fi afişate ambilor operatori: local si regional. Staţiile meteo vor fi prevăzute cu senzori de măsurare pentru vânt (direcţie şi viteză), temperatura aerului (grade Celsius) şi vizibilitate (MOR). - Aplicaţia desktop pentru managementul traficului naval fluvial de tip ECDIS Aplicaţia ECDIS este parte integrantă a nucleului întregului sistem, aceasta integrând informaţii de la toţi senzorii sistemului. - Reţeaua pentru comunicaţii de voce VHF Reţeaua de staţii radio VHF constituie suportul pentru multe dintre serviciile RIS, fiind utilizată pentru:
Rolul subsistemului de voce VHF este acela de a asigura comunicarea operatorilor din centrele VTS cu navele, ele constituind suportul pentru multe dintre serviciile RIS. Sistemul de comunicaţii cu navele de tip VHF, conform Regulamentului de radiocomunicaţii pe Dunăre, va avea două niveluri funcţionale:
Pentru sistemul de voce VHF vor exista patru centre
regionale, fiecare dintre ele având un
Serviciile furnizate de Sistemul RORIS II Aplicaţii suport pentru servicii RIS:
Prin definiţie, o calamitate
reprezintă o situaţie sau un eveniment critic, din care Astfel de evenimente necesită intervenţii multimodale, pe fronturi suprapuse şi cât mai complete, astfel încât să se minimizeze pe cât de mult posibil efectele situaţiei critice deja declanşate şi să se evite, pe cât posibil, agravarea ori extinderea situaţiei deja declanşate. Relativ la domeniul naval în general şi fluvial în special, calamităţile au în general legătură cu vasele de transport mărfuri şi călătorii sau infrastructura aferentă navigaţiei. Procedurile referitoare la calamităţi se tratează în două direcţii distincte: o intervenţia efectivă la situaţia de urgenţă, în vederea limitării cauzelor şi a înlăturării efectelor calamităţii; o informarea şi comunicarea referitoare la situaţia în desfăşurare. Aplicaţia RIS intitulată "Calamity Abatement" va asigura suport informaţional atât pentru autorităţile direct implicate (ANR, Poliţia de Frontieră, IGSU etc.) cât şi pentru navigatori;
Măsuri de creştere a securităţii traficului naval sunt în general deja adoptate în toate statele care au legături de navigaţie, atât singular cât şi prin organizaţii specifice, cum ar fi International Maritime Organisation (IMO), International Labour Organisation (ILO) şi World Customs Organisation (WCO). Aceste organizaţii asigură iniţiative şi coordonare în vederea asigurării securităţii pe diferite căi de transport naval, principalele recomandări de siguranţă referindu‐se la riscurile de poluare în larg, siguranţa vaselor, siguranţa la port, la ecluze, terminale, poduri şi tunele. Scopul aplicaţiei de monitorizare a navelor cu mărfuri periculoase ("Dangerous Goods") este acela de menţinere a evidenţei în timp real şi a arhivei privitoare la transportul mărfurilor care pot prezenta un grad de risc şi a căror securitate este important sa fie asigurată cu maxim de eficienţă.
Sistemul RoRIS va dispune de legături VPN între ANR şi staţiile la distanţă, pentru Ministerul Transporturilor. Acestea permit transmiterea unor informaţii sintetice pentru utilizatori cu drepturi predefinite. Accesul la informaţiile
sintetice prezentate utilizatorilor autorizaţi trebuie să
aibă
Interfeţe cu alte sisteme / instituţii - Interfaţa pentru transfer date către Poliţia de Frontieră Legătura între RoRIS şi Sistemul de
supraveghere a frontierei pe Dunăre se va face În cadrul RoRIS se va crea o interfaţă care să asigure transmiterea următoarelor date:
Prin integrare PFR va primi
informaţii privind navele comerciale de marfă şi - Interfaţa cu VTMIS Canal Dunăre Marea‐ Neagră Sistemul VTMIS Canal Dunăre ‐ Marea Neagră va fi o entitate distinctă, ce va fi definită printr‐o specificaţie tehnică proprie. Funcţiile de bază vor fi aceleaşi ca ale sistemului RoRIS, la care se vor adăuga funcţii specifice legate de:
- Interfaţa cu AFDJ Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) este un actor foarte important şi cu un rol bine stabilit în domeniul RIS din ţara noastră. De aceea, este necesar ca AFDJ să aibă acces la sistemul RoRIS. Astfel, în noul sistem RoRIS se va crea o categorie de utilizator pentru AFDJ cu următoarele drepturi în sistem:
- doar operatorii AFDJ au dreptul să actualizeze hărţile Inland ECDIS; - actualizarea se face dintr‐un singur punct (un singur terminal) simultan pe toate staţiile unde rulează sistemul de vizualizare a traficului de nave; - operaţia de actualizare trebuie să poată fi confirmată şi verificată de la terminalul de unde s‐a făcut actualizarea imediat după ce procesul s‐a încheiat; - operaţia de actualizare nu va perturba şi nu va întrerupe funcţionarea normală a sistemului de vizualizare a traficului de nave.
Din punct de vedere al
conectivităţii, integrarea AFDJ în sistemul RoRIS se va face - Interfaţa pentru integrare cu alte centre naţionale RIS Scopul principal al RIS este îmbunătăţirea siguranţei şi a eficienţei navigaţiei fluviale. Acest deziderat nu poate fi atins numai printr‐o implementare locală ci impune extinderea ariei RIS la nivel european, deziderat posibil numai dacă centrele RIS naţionale sunt interconectate şi au posibilitatea să schimbe date între ele. Se intenţionează, la nivel minimal, ca cel puţin următoarele tipuri de date să fie interschimbate:
Drepturi de acces în sistemul RORIS Drepturile de acces în sistemul RORIS sunt utilizate pentru a
stabili exact la ce informaţii au Identificarea utilizatorilor în sistem se va face pe bază de
nume de utilizator şi parolă, asocierea cu un anumit tip
realizându‐se chiar din momentul în care se creează contul
|