RIS COMEX


23.02.2017

RIS COMEXeste un proiect având mai mulţi beneficiari (13 state), finanţat din Fondul European de Coeziune (CEF). Acest proiect vizează definirea, elaborarea specificaţiilor, punerea în aplicare și exploatarea durabilă a serviciilor de tip "coridor" RIS, în conformitate cu rezultatele studiului CoRISMa. RIS COMEX a început în cursul anului 2016 și va dura până la sfârșitul anului 2020.

La proiect participa în total 13 țări europene, totalizând 15 parteneri care și-au unit forţele  sub coordonarea viaDonau (Austria), cu scopul comun de a realiza serviciile RIS de tip "coridor".

Proiectul RIS COMEX are ca obiectiv implementarea și operarea transfrontalieră a serviciilor RIS, bazate pe schimbul operativ de date RIS. Aceste servicii trebuie să permită gestionarea traficului de către autorități și gestionarea transportului de către sectorul logistic. In acest scop se  utilizează infrastructura și  serviciile naţionale disponibile

Principalele obiective propuse sunt:

•    dezvoltarea unui concept general numit "Managementul Coridorului RIS" (pornind de la rezultatele CoRISMa), în cadrul unui dialog între furnizorii RIS și utilizatorii de logistică (de exemplu, transportatori, comandanții navelor, operatorii de nave și de flotă, operatorii terminalelor) pentru a asigura relevanţa serviciilor care urmează a fi implementate;

  • implementarea și operarea permanentă a părţilor selectate din ansamblul conceptului  oferind o calitate sporită și disponibilitate pentru serviciile privind starea șenalului, traficului  și informarţiile pentru transport, având ca rezultat o creștere considerabilă a eficienței în cadrul transporturilor pe căile de navigaţie interioară și de asemenea, contribuind direct la utilizarea beneficiilor generale furnizate de RIS, (de exemplu: creșterea eficienței și protecției mediului ȋn cadrul navigației pe ape interioare ca mod de transport);
  • definirea mecanismelor de funcționare (legal, organizatoric, financiar, tehnic, de calitate), pentru a asigura o dezvoltare durabilă și operarea serviciilor RIS armonizate și dincolo de durata de viaţă a proiectului;
  • armonizarea conceptului de schimb de date RIS  printr-o dezvoltare comună la nivel european și realizarea unor specificaţii unice pentru serviciile RIS de tip "coridor", care să evite dezvoltarea unor concepte diferite;
  • progresul privind armonizarea serviciilor de informații de transport la nivel european și / sau la nivelul unui anumit coridor, bazat pe soluţii și concepte existente (de exemplu, IVS90, ERI agent, R2D2).
  • RIS COMEX, ca platformă care să reunească actori publici și privați în cadrul coridorului RIS, va facilita dialogul între furnizorii serviciilor de informații fluviale și utilizatorii de logistică (de exemplu: expeditori, operatori de nave și flote, operatori de terminale).
  • RIS COMEX va dezvolta Serviciile de informații fluviale armonizate ȋn cadrul iniţiativei  DINA (Digital Inland Waterway Area)  și va constitui un pas mai departe pentru integrarea RIS cu alte moduri de transport.

 

 Pe baza acestor obiective proiectul urmărește în special:


• o mai bună planificare a transporturilor pe căi navigabile interioare (fiabilitate crescută a transportului);

 • reducerea timpului de așteptare și de călătorie;

 • creșterea eficienței în executarea transporturilor de navigație interioară;

 • utilizarea optimă a infrastructurii (creșterea ratei de utilizare a capacităților)

 • reducerea barierelor administrative.

 

Conceptul de baza

"Managementul Coridorului RIS", ca si concept, are ca scop îmbunătăţirea serviciilor RIS existente si extinderea lor pe o rută sau reţea de căi navigabile pentru a furniza servicii RIS, nu doar la nivel local, dar și la nivel regional, naţional şi internaţional.

Prin urmare, prin "Managementul Coridorului RIS" se va oferi suport pentru planificarea traseului, planificarea voiajului, managementul transportului şi gestionarea traficului, servicii care în prezent sunt disponibile doar fragmentar sau deloc.

 În acest sens "Managementul Coridorului RIS" este definit ca un set de servicii de informare reciproca între autoritățile de navigație dar şi de furnizare de informaţii către utilizatorii căilor navigabile şi partenerii logistici, pentru a optimiza utilizarea coridoarelor de navigaţie interioară din cadrul reţelei europene de căi navigabile.

 Este evident că această definiţie indică faptul că este absolut necesar schimbul de informaţii între autorităţi ca şi  colaborarea dintre partenerii publici  şi privaţi, ȋn scopul  îmbunătăţiri performanţelor  transportului pe căile de navigaţie interioară şi  utilizării  infrastructurii existente.

 In conformitate cu rezultatele proiectului CoRISMa, serviciile dezvoltate ȋn cadrul proiectului RIS COMEX sunt clasificate astfel:

Nivelul 1

In cadrul "Managementului Coridorului" serviciile de nivel 1 sunt acele servicii care permit o planificare exactă a traseului, prin furnizarea de informaţii statice și dinamice asupra infrastructurii (Fairway Information).

  • Acesta este nivelul de bază. In cadrul Nivelului 1 sunt furnizate informaţii despre infrastructura mare, necesare pentru planificarea traseului. La acest nivel,se găsesc răspunsuri la ȋntrebări cum ar fi: câte ecluze sunt pe traseu? sunt deschise? care sunt nivelurile actuale de apa? unde pot fi obţinute informaţii?
  • Sarcina principală in cadrul acestui nivel de servicii este de a oferi informaţii despre traseu, de la punctul de origine la punctul final de destinaţie.

Nivelul 2

In cadrul "Managementului Coridorului" serviciile de nivel 2 sunt acele servicii care permit calcularea timpilor de călătorie pentru planificarea voiajului și pentru gestionarea traficului, prin furnizarea de informaţii referitoare la trafic.

  • acest nivel se bazează pe cel anterior, adăugându-se și informaţii de trafic. Este logic: odată ce avem informaţiile de infrastructură, ne este necesară și imaginea reală de trafic. Ne sunt utile informaţii cum ar fi: câte nave sunt pe șenal? care este timpul estimat de sosire?
  • cunoscând situaţia traficului pe coridor, părţile interesate pot să-şi planifice călătoria mai bine, sau să afle poziţia navelor proprii pe reţeaua de căi navigabile;
  •  nivelul 2 este sub-împărţit astfel:

-nivel 2a: se ia în considerare situația reală de trafic (de ex. densitatea reală de trafic, timpii reali de aşteptare)

-nivelul 2b:, se iau în considerare de asemenea,  predicţiile în timpul unei călătorii (ex. densitatea estimată de trafic, timpii estimaţi de aşteptare) ȋntr-o manieră rezonabilă.

Nivelul 3

In cadrul "Managementului Coridorului" serviciile de nivel 3 sunt acele servicii care permit partenerilor logistici gestiunea transportului

  • este ultimul nivel, care, prin urmare, se bazează pe nivelurile 1 și 2, și introduce o nouă dimensiune: informaţii pentru terţe părţi privind aspectele logistice şi gestiunea transporturilor. Entităţile private interesate din cadrul lanţului logistic pot beneficia de servicii personalizate care furnizează informații specifice (ex.  informaţii prvind poziţia navelor sau timpul estimat de sosire a navelor pentru utilizatorii logistici autorizați, rapoarte de călătorie şi marfă), gândite să crească eficienţa în cadrul proceselor logistice.
© Autoritatea Navală Română 2012 - Toate drepturile rezervate. Utilizarea acestui site se face respectand Termenii si Conditiile